Zdravá cizrna

nebo-li římský hrách patří mezi nejkvalitnější luštěniny

E-shop Zdravá výživa

Cizrna beraní

rostlina

VYHLEDÁVÁNÍ

Jak cizrna prospívá našemu organismu

Cizrna je luštěnina, která našemu tělu prospívá. Cizrna je vysoce výživná luštěnina příbuzná hrachu. Říká se jí také římských hrách. Pro mnoho lidí není tak známá jako čočka, sója, fazole nebo klasický hrách. Pojďme se podívat, čím nás může cizrna obohatit.

Co cizrna obsahuje

  • vysoké množství sacharidů
  • v sacharidech je nejvíce zastoupen škrob – cca 47% a rozpustné cukry 5-9%
  • cizrna obsahuje 15-30% bílkovin
  • cizrna obsahuje vlákninu
  • je bohatým zdrojem vápníku, lysinu a mastných kyselin (kyseliny listové, linolové) které nás chrání před onemocněním srdce a cév
  • bohatým zdrojem železa - obsahuje 3x více než maso
  • cizrna je také zdrojem fosforu, hořčíku, zinku
  • z vitamínů obsahuje nejvíce kyselinu pangamovou neboli vitamín B15, který je vynikajícím antioxidantem
  • také obsahuje vitaminy B2 a B6, E, C a provitamín A

Cizrna je vhodnou součástí dietního jídelníčku, ale také jídelníčku vegetariánů, těhotných žen a dětí.

Konzumace cizrny vám může pomoci stimulovat tvorbu kolagenu a zlepšit stav chrupavek a pojiv, snížit hladinu cholesterolu, příznivě působí na peristaltiku střev, trávení a detoxikaci organizmu. Cizrna je vhodná pro celiaky a diabetiky, protože udržuje hladinu cukru v krvi a neobsahuje lepek. Zajímavou alternativou k cizrně je další méně známá luštěnina, a to červená čočka. Ta rovněž obsahuje spoustu cenných látek a měla by být součástí každého zdravého a vyváženého jídelníčku.

Jaké chutné pokrmy si můžeme z cizrny připravit, naleznete na stránce recepty.

cizrna

Kde nakupovat cizrnu?

Kvalitní cizrnu si můžete objednat přímo z pohodlí vašeho domova např. v e-shopu Zdravá výživa Hronov.